La pedagogía constructivista como estrategia ética a favor de la libertad

Roberto Carlos Dávila Morán, Eucaris Del Carmen Agüero Corzo, José Leonor Ruiz Nizama

Producción científica: Artículo CientíficoArtículo originalrevisión exhaustiva

Resumen

This research analyzes the ethical concerns that animate constructivist pedagogies; who promote freedom as an experience and social fulfillment. Procedures are promoted that, based on the recognition of human rights, promote just societies. They highlight the principle of reciprocity, responsibility for life that is shared with others, the dialogic validation of otherness, as practices in favor of emancipation. We promote epistemologies capable of considering the complexity of reality, ethically assuming service to communities. It is a bibliographic investigation from the rationalist-deductive approach.

Título traducido de la contribuciónConstructivist pedagogy as an ethical strategy in favor of freedom
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)106-124
-19
PublicaciónRevista de Filosofia (Venezuela)
Volumen38
N.ºSpecial issue
DOI
EstadoIndizado - 2021
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2021, Universidad del Zulia. All rights reserved.

Palabras clave

  • Complexity Epistemology
  • Constructivist Pedagogy
  • Ethics
  • Freedom

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'La pedagogía constructivista como estrategia ética a favor de la libertad'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto