TY - GEN
T1 - ALM program
T2 - 23rd World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, WMSCI 2019
AU - Placencia Medina, Maritza
AU - Silva Valencia, Javier
AU - Mechan Mendez, Víctor
AU - Pando Álvarez, Rosa
AU - Quintana Salinas, Margot Rosario
AU - Carreño Escobedo, Jorge Raúl
AU - Ascacivar Placencia, Yanelli Karen
N1 - Funding Information:
[15] H. Unanue. Oración inaugural que, para la estrena y apertura del Anfiteatro Anatómico, dijo en la real Universidad de San Marcos. Decadencia y Restauración del Perú. Mercurio Peruano; 3 febrero 1793, 7 (218), pp: 82-127. [16] CE. Paz-Soldán. Heredia y sus discípulos. Biblioteca de Cultura Sanitaria. Lima: Instituto de Medicina Social; 1956, p. 63. [17] A. Flexner. Medical Education in the United States and Canada. A report to the Carnegie Foundation for the advancement of teaching. Washington, DC: Science and Health Publications, Inc.; 1910. [18] S. Tobón. Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Centro de Investigación en Formación y Evaluación CIFE, 3a ed. Bogotá-Colombia. Ecoe-Ediciones, 2010. [19] IHN. Sheriff, F. Ahmed, N. Jivraj, JCM. Wan JCM, J. Sampford, N. Ahmed . Student-led leadership training for undergraduate healthcare students. Leadersh Heal Serv. 2017. doi:10.1108/LHS-03-2017-0018 [20] L. Rodríguez. El aprendizaje basado en problemas, para la educación médica: sus raíces epistemológicas y pedagógicas. Rev Med. 2014;22(2):32-36 [21] I. Valdez. El enfoque de competencias en la virtualidad educativa. Apertura. 2006;6(4):20-30. [22] D. Champin. Evaluación por competencias en la educación médica. Revista Peruana De Medicina Experimental Y Salud Pública [serial on the Internet]. (2014, July), [cited June 15, 2018]; 31(3): 566-571. Available from: MedicLatina. [23] G. Risco. Educar por competencias a los profesionales de la salud para transformar la salud. Revista Peruana De Medicina Experimental Y Salud Pública [serial on the Internet]. (2014, July), [cited June 15, 2018]; 31(3) pp. 413-416. Available from: MedicLatina. [24] A. González-Burboa, C. Acevedo. Percepción de estudiantes de la Salud acerca de la implementación de las macrocompetencias genéricas. Revista Cubana De Educación Médica Superior [serial on the Internet]. (2016, Oct), [cited June 15, 2018]; 30(4),pp: 349-360. Available from: MedicLatina. [25] M. Durante, A. González, S. López, J. Lozano, M. Mendiola. Educación por competencias: de estudiante a médico. Revista De La Facultad De Medicina De La UNAM [serial on the Internet]. (2011, Nov), [cited June 15, 2018]; 54(6), pp: 42-50. Available from: MedicLatina. [26] R. Rickenmann. Metodologías clínicas de investigación en didácticas y formación del profesorado: un estudio de los dispositivos de formación en alternancia. Actas del Congreso Internacional de investigación, educación y formación docente. 2006 pp: 1-16. [27] A. Estrada. El aprendizaje por proyectos y el trabajo colaborativo, como herramientas de aprendizaje, en la construcción del proceso educativo, de la Unidad de aprendizaje TICs. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo. 2012; 3 (5), pp: 123-138 [28] G. Kirkup, A. Kirkwood. Information and communications technologies (ICT) in higher education teaching a tale of gradualism rather than revolution. Learn Media Technol. 2005;30(2), pp:185-199. doi:10.1080/17439880500093810 [29] MJ. Cheesman, S.Chenb, M.L Machadia, T. Jacobb, RF.Minchina, PA. Tregloanb. Implementation of a Virtual Laboratory Practical Class (VLPC) module in pharmacology education Pharmacognosy Communications 2014, 4(1), pp: 2-10 [30] A.Estrada .El aprendizaje por proyectos y el trabajo colaborativo como herramienta de aprendizaje, en la construcción del proceso educativo, de la Unidad de aprendizaje TICs. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo.2012;3 (5),pp:123-138.
Publisher Copyright:
© WMSCI 2019 - 23rd World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, Proceedings. All rights reserved.
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Significant achievements were made among students and empowering teachers in the use of computer databases and design of competency-based evaluation matrix. A virtual simulation laboratory was created, fostering a transdisciplinary exchange that strengthened the academic activity. We show the methodologies used and student perception in subjects such as Pharmacology, one of the most difficult in the medical career and which served as an intervention model.
AB - Significant achievements were made among students and empowering teachers in the use of computer databases and design of competency-based evaluation matrix. A virtual simulation laboratory was created, fostering a transdisciplinary exchange that strengthened the academic activity. We show the methodologies used and student perception in subjects such as Pharmacology, one of the most difficult in the medical career and which served as an intervention model.
KW - Active Learning methodologies (ALM)
KW - ICT
KW - Medical education
KW - PBL
KW - Palabras clave: Teaching competences
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85074133519&partnerID=8YFLogxK
M3 - Conference contribution
AN - SCOPUS:85074133519
T3 - WMSCI 2019 - 23rd World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, Proceedings
SP - 76
EP - 81
BT - WMSCI 2019 - 23rd World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, Proceedings
A2 - Callaos, Nagib C.
A2 - Gaile-Sarkane, Elina
A2 - Peoples, Bruce E.
A2 - Sanchez, Belkis
A2 - Savoie, Michael
PB - International Institute of Informatics and Systemics, IIIS
Y2 - 6 July 2019 through 9 July 2019
ER -